Banc de Recursos

Comprendre i acompanyar l’alumnat amb trastorn de l’espectre autista: orientacions per planificar la resposta educativa als centres

Recurs multinivell

Al llarg del document s’utilitzaran com a sinònims el terme autisme i la sigla TEA (trastorn de l’espectre autista). A més, s’ha intentat prescindir de l’adjectiu autista i parlar de persones amb autisme, sobretot per remarcar que l’autisme és una condició com qualsevol altra que pot presentar una persona. Tot i això, ambdues opcions són tècnicament correctes, i el debat sobre quina és millor utilitzar està obert, ja que la qualitat d’autista no és un tret negatiu, sinó una característica com qualsevol altra.

El trastorn de l’espectre autista representa una condició complexa que aglutina un conjunt de trets que es poden projectar en un ampli repertori d’intensitats. Per tant, no tot l’alumnat amb TEA té les mateixes característiques. En conseqüència, davant d’aquesta àmplia heterogeneïtat no pot existir una única resposta educativa que s’ajusti a la totalitat dels infants i adolescents amb TEA.
En aquest sentit, és fonamental conèixer la singularitat personal de cadascun dels infants o joves, per ajustar de forma individualitzada una resposta educativa. L’expressió entendre per atendre representa un dels principis fonamentals que ha d’orientar el disseny de les respostes educatives dirigides a l’alumnat amb TEA.

Fitxer

Comprendre i acompanyar l’alumnat amb trastorn de l’espectre autista: orientacions per planificar la resposta educativa als centres