Banc de Recursos
Comprendre els infants amb TEA: eines per a la intervenció en l’entorn educatiu
Recurs multinivell
Nombrosos són i han estat els reptes de l’escola per dur a terme la inclusió de tot l’alumnat, siguin quines siguin les seves capacitats d’aprenentatge, socials i de procedència cultural. L’atenció a aquesta diversitat implica un esforç continu d’adaptació a les diferències, per tal que tot l’alumnat pugui tenir el seu lloc i participar en les activitats i en la vida social que s’hi du a terme. Però, tal vegada, l’atenció i la resposta a les necessitats de l’alumnat amb TEA (trastorns de l’espectre autista) és una de les tasques més complexes a què s’enfronten els educadors en el dia a dia. Cal salvar els entrebancs que per a molts d’aquests infants impliquen les característiques de l’entorn escolar, on hi ha una variabilitat contínua d’activitats, de relacions personals i d’espais, quan ells tendeixen a la repetició i a l’estabilitat d’allò que és quotidià. Els nens i nenes amb TEA presenten dificultats en les relacions socials, en el fet de compartir interessos i accions, així com en la comprensió i el seguiment de les regles per les quals es regeixen les interaccions. L’escola és un mitjà fonamentalment de caràcter social i socialitzador, on es fa imprescindible l’existència d’un fil de relació entre l’alumne i l’educador per tal que es dugui a terme l’aprenentatge. Per això, la situació escolar pot esdevenir molt estressant per a ells, pot generar moments d’intensa angoixa que no els permet estar en disposició d’aprendre, la qual cosa pot fer especialment complicat el treball educatiu. Davant d’aquest patiment, es fa indispensable comprendre el funcionament mental d’aquests infants, el seu estil cognitiu i el seu món d’emocions.Recurs
