Banc de Recursos
Educació Física amb Significat: disseny i validació d’un instrument de mesura
Recurs multinivell
L’Educació Física amb Significat és un plantejament molt recent que desperta ungran interès investigador en el món anglosaxó de la Pedagogia de l’Educació Física
i l’Esport. No obstant això, tots els estudis han utilitzat un disseny d’investigació
qualitatiu a través d’entrevistes, grups focals o dibuixos. L’objectiu d’aquest estudi va
ser dissenyar i validar un instrument en format qüestionari per a l’estudi de l’Educació
Física amb Significat (CEEFcS – per les seves sigles en castellà), dirigit a estudiants
de l’última etapa d’Educació Primària i de tota l’Educació Secundària. És a dir,
aquest instrument té com a propòsit avaluar la percepció de l’alumnat sobre la seva
experiència en les classes d’educació física des de l’enfocament de l’Educació Física
amb Significat. El procés de validació inicial va incloure la revisió per part de cinc
experts en educació física i una avaluació psicomètrica. Un total de 1009 estudiants
de 5è de primària a 1r de batxillerat van accedir a participar. Per a l’anàlisi factorial
exploratòria se’n van reclutar 507 (10-18 anys; 255 nois, 252 noies), mentre que per
a l’anàlisi factorial confirmatòria es va recollir informació d’uns altres 502 estudiants
diferents (10-16 anys; 239 nois, 263 noies). El programa estadístic SPSS 25.0 es va
utilitzar per a l’anàlisi factorial exploratòria, mentre que es va fer servir el paquet
estadístic Mplus® per dur a terme l’anàlisi factorial confirmatòria. Tots els resultats
van mostrar que l’instrument desenvolupat presenta una gran validesa psicomètrica.
Aquest inclou 12 factors coincidents amb els elements essencials d’una Educació
Física amb Significat: (1) Interacció social amb els/es companys/es, (2) Interacció social
amb el/la professor/a, (3) Desafiament just, (4) Aprenentatge personalment rellevant,
(5) Diversió, (6) Competència motriu, (7) Novetat, (8) Estil docent adaptatiu, (9) Estil
docent participatiu, (10) Estil docent orientador, (11) Estil docent aclaridor i (12) Respir.
El CEEFcS permetrà, en un futur immediat, ampliar les possibilitats d’investigació
sobre aquest nou plantejament, ja que possibilitarà el disseny d’estudis de tipus
quantitatiu o mixt, i també esdevindrà una eina útil perquè els docents d’educació
física puguin avaluar i innovar en les seves estratègies pedagògiques.
Fitxer
